Hygiëne en netheid van wielen en rollen
In veel gebieden is netheid een topprioriteit en moet deze met enorme inspanningen worden gehandhaafd. Het gemak waarmee wielen en rollen kunnen worden gereinigd, betekent dat hoge hygiënenormen snel en kosteneffectief kunnen worden gehandhaafd.
Het design is een doorslaggevende factor op het gebied van hygiëne. Wielen en zwenkwielen zijn niet allemaal even gemakkelijk schoon te maken. Sommige kunnen vanwege technische omstandigheden niet aan dit kenmerk voldoen. Alleen al de basisvorm bepaalt of het schoonmaken vriendelijk of onvriendelijk is.
Figuur 5.0 toont een specifiek voorbeeld van een ernstige schoonmaaksituatie. Hierbij nestelen vuilafzettingen zich op moeilijk bereikbare plaatsen. Het schoonmaken van de fiets stelt hoge eisen aan de gebruiker.
Figuur 5.1 toont een schoonmaakvriendelijk voorbeeld. De velg is vrij van honingraten en ribben. De radii van de velg zijn zo ontworpen dat de reinigingsoplossing volledig kan weglopen en geen residu achterlaat op de kern. De wielbandage is onlosmakelijk verbonden met de velg. Vuilafzettingen tussen de twee componenten zijn hierdoor uitgesloten.
Dit voorbeeld is elastisch polyurethaan Ø 200 mm, 78° Shore A.
Chemische bestendigheid en corrosiebestendigheid zijn ook belangrijk voor het reinigingsgemak.

Corrosiebestendigheid van wielen en rollen
Corrosiebestendigheid bepaalt de functionaliteit en levensduur van een rol.
Standaard zijn alle plaatstalen onderdelen verzinkt ter bescherming tegen corrosie. Verzinken als corrosiebescherming is voor de meeste toepassingen voldoende. Zinkcoatings hebben ten opzichte van gelakte oppervlakken het voordeel dat er bij kleine beschadigingen geen roest in de coating dringt. Het zinkcorrosieproduct witte roest heeft de neiging kleine beschadigingen, dat wil zeggen kale staalgebieden, te bedekken en op zichzelf corrosie te voorkomen. Bij staal-zinkverbindingen corrodeert het element zink als gevolg van elektrochemische processen.
Onze zwarte series zijn zowel gegalvaniseerd als zwart geverfd. Dienovereenkomstig hebben zwarte walsen een bijzonder hoge mate van corrosiebescherming.
Aluminiumlegeringen nemen een bijzondere positie in op het gebied van corrosiebestendigheid. Aluminium is ook zonder extra beschermlaag bestand tegen corrosie. De snelle en gewelddadige combinatie met zuurstof vormt corrosie-elementen (aluminiumoxide). Deze fungeren als een toplaag die de voortgang van corrosie voorkomt. Bij mechanische schade wordt deze beschermlaag binnen korte tijd vernieuwd. Hierdoor blijft de stabiliteit behouden. Als aluminium wordt opgeslagen in ruimtes zonder extreme temperatuurschommelingen en vochtigheid, heeft het geen verdere corrosiebescherming nodig.
Vanwege de lagere veerkracht in vergelijking met plaatstaal is aluminium niet geschikt voor de productie van zwenkwielbehuizingen, maar wel ideaal als materiaal voor velgen. Als roestvrijstalen wiellagers worden gebruikt, wordt een bijzonder hoge corrosieweerstand in het wielgedeelte bereikt. De stabiliteit van aluminium velgen en aluminium massieve kernen in industriële wielen wordt gegarandeerd door de vorm van de velg.
In omgevingen met hogere eisen aan de corrosiebestendigheid moeten rollen met roestvrijstalen rolhuizen worden gebruikt. Voor rolhuizen wordt meestal het materiaal AISI 304 chroomnikkelstaal gebruikt, dat sterke roestwerende eigenschappen heeft.
Voor nog hogere eisen kunnen speciale producten in AISI 316 (V4A) worden gebruikt.